زعلانة ليه؟!!!!

امبارح جانى تليفون من حد عزيز عليا وقال انه زعلان منى وفضل يعدلى فى اسباب زعله منى الكتيرة واللى كلها بتدور حول انى مشغول البال عنه او عنها يعنى عادى هى صديقة من ايام الدراسة بس جدعة بجد وبنت بلد قوى لكن للاسف طبع حواء فيها زيادة شوية وساعات رغم عقلها الكبير احس ان ماعندهاش عقل خالص (ربنا يستر وماتقراش الكلام دا هى ما تعرفش انى عامل مدونة لحد دلوقت اوعو حد يقولها )المهم اجيلها كدة تجيلى كدة اكلمها عن العالم والواقع اللى بنعيشه تكلمنى عن تامر حسنى وعمرو دياب والمشاكل اللى بينهم اقولها امريكا مش ناوية تجيبها البر وعمالة تتفق مع اسرائيل ضد العرب تقولى ان مراد الكوافير كان هيحرق شعر صاحبتها منال لما كانت بتعمل شعرها عنده يوم التلات اللى فات عشان حفلة عيد ميلاد نهى بنت اخوها المستشار اقولها المقطم وقع على دماغ الناس فى الدويقة وسفينة مصرية اتخطفت فى الصومال تسألنى احنا هنطلع الرحلة بتاعة الاقصر واسوان اللى بتعملهاا لجامعة فى اجازة نص السنه ولا انا هعمل زى كل مرة وانفض للموضوع كله ؟
بينى وبينكم اتخنقت منها وزعقتلها ومسكت نفسى بالعافيه من انى كنت فعلا هضربها خدتها وروحتها لحد البيت ومكلمتهاش ولا كلمة لقيتها بتتصل بيا بالليل وتقولى انها زعلانة منى وعايزانى اصالحها فكتبت لها الكلام دا وبعتهولها على الايميل بتاعها ولسه ماردتش عليا تفتكرو هترد عليا تقول ايه؟ انا مش هطول عليكو فى التفاصيل تعالو شوفو انا كتبتلها ايه
زعلانة منى ؟!
طب زعلانة ليه؟
خايفة اكون فى البعد نسيتك؟
يخرب عقلك.....يخرب بيتك
لو هنساكى هفتكر ايه؟
هفتكر انى ماليش احباب؟
هفتكر انى فى بلدى غريب؟
هفتكر ان العيشة عذاب؟
وان امال الناس بتخيب؟
والاحلام ما بتتحققش
والحكايات مابتتصدقش
وان الشاطر فى الدنيا دى
ابكم واخرس مابينطقش؟
مابييفهمش مابيرحمش
لو يقولولو اقتل يقتل ....اسرق يسرق.....احرق يحرق
واما بيفهم يعمل نفسه مابيفهمش
وبعد دا كله تقولى انساكى؟!!!!
انساكى ايه؟
ولو انساكى يا ضى عينيه
ردى قوليلى هفتكر ايه؟
هفتكر انك بنت الباشا
ومهرك انا مقدرش عليه؟
ولا افتكر ان انا مش لاقى
حتى فى جيبى ربع جنيه؟
كنت امبارح بقرا جريدة
عند الواد ميمون الخوجة
لفتت نظرى كلمة جديدة
عن احوالنا الزفت العوجة
قال السيد ابن السيد
ان الفقر خلاص هيموت
وان الناس فى بلادنا هتسكن
احلى مساكن واحلى بيوت
رديت قولت فى سرى ياهوووووووووووه
هلاقيها مالواد ولا ابوه؟!
ردو قولولى ازاى يا خوانا
كدة بسهوله الفقر يموت
والملايين فى بلادنا يا عالم
مش لاقيين لا علاج ولا قوت
بعد دا كله تقولى انساكى؟
انساكى ايه؟
ولو هنساكى يا ضى عينية
ردى قوليلى هفتكر ايه؟
ايوة قوليلى هفتكر ايه؟
كلمات: العبد لله

تعليقات

‏قال mahasen saber
اولا انا عن نفسى مش زعلانه خالص
انا جايه اشكرك على الكلام الجميل اليى قلته فى مدونتى واعترافك انك كنت داخل تشتم وبعدين غيرت رايك ده شجاعه منك وانا مقدراها جدا
انا عاجزه عن شكرك وتقديرى واحترامى ليك ولذوقك
وان شاء الله ليا راجعه للتعليق على البوست انا قريته طيارى بس لازم ااقراه بتمعن عشان ااقدر اعلق بصدق
مره كمان شاكره ليك فوق الوصف ذوقك..
‏قال mahasen saber
اولا انا عن نفسى مش زعلانه خالص
انا جايه اشكرك على الكلام الجميل اليى قلته فى مدونتى واعترافك انك كنت داخل تشتم وبعدين غيرت رايك ده شجاعه منك وانا مقدراها جدا
انا عاجزه عن شكرك وتقديرى واحترامى ليك ولذوقك
وان شاء الله ليا راجعه للتعليق على البوست انا قريته طيارى بس لازم ااقراه بتمعن عشان ااقدر اعلق بصدق
مره كمان شاكره ليك فوق الوصف ذوقك..
‏قال هاني سعيد
mahasen saber
فى البدايه شكرا ليكى انتى على مرورك على مدونتى المتواضعة
ثانيا ليه بتشكرينى انا اللى عملته كان اى حد غيرى ممكن يعمله لان الحق احق ان يتبع
فعلا اسم مدونتك استفزنى وخلانى افتكر انك (من غير زعل )حد تافه غاوى تهريج وخلاص لكن لما دخلت وشوفت بنفسى وعرفت الموضوع ايه فعلا احترمتك وعرفت انك حد عنده فكر وفى جواكى حاجات عايزة توصليها للناس ويارب تنجحى فى توصيل الحاجة او الفكرة دى لكل الناس
بعنى فعلا مالاخر انا اللى كان لازم اعتذرلك الاول على سوء الظن بيكى او بافكارك وبشكرك تانى انك مريتى على مدونتى زى ما قولتلك المتواضعة جدا
وتقبلى تحياتى
‏قال mohamed ghalia
ياعمى البنت مش عايزة تعيش فى نكد سيبها بقى عايشة حياتها كده ههههههه
بس الكلمات إلى رديت بيها رائعة
تقبل تحياتى
دمت بود
على فكرة شعرك عجبنى جدا فيه خفه دم وحزن بين السطور
هى اكيد شافت انها لو اهتمت باللى شاغل دماغ ناس كتير لو اهتمت بمصر وبلاويها وفلسطين والعراق ولبنان وامريكا وكل الكوارث دى لا فى ايدها تحلها ولا هتستفيد غير التعب وحرق الدم فكبرت دماغها
فى ناس كده تموت فى حرق الدم زيى وزيك بس تفتكر هنقدر نغير حاجة؟
اتمنى
انا همر على مدونتك لانها من اول وهله عجبتنى
‏قال هاني سعيد
محمد غالية
تفتكر؟ ماشى هسيبها فى حالها عشان خاطرك وعشان كمان انا مش عايزها تحرقلى دمى واعصابى على الفاضى
شكرا على مرورك على المدونةوهزورك انا كمان قريب ان شاء الله
تحياتى
‏قال هاني سعيد
ايمان العرفاوى
ازيك وعاملة اية؟
شكرا على مجاملتك وكلامك الجميل فى الاول لكن انا مش بموت فى حرقة الدم زى انتى ما قولتى لكن بحب اكون واعى بعض الشىء باللى بيحصل حواليا واحب اصحابى ومعارفى دايما يشاركونى الوعى دا بس
واتمنى فعلا اننا نعمل حاجة او نكون بذرة لعمل اى حاجة
والمدونة مدونتك اهلا بيكى فى اى وقت وبعدين اشعارى تيجى ايه جمب اشعارك
شكرا ليكى كمان مرة وتقبلى تحياتى
أولا انا بشكرك لانك نورتني وشرفتني بزيارتك لمدونتي المتواضعه
اما بالنسبه لموضوع البوست فبالفعل هو طبع البنات كده رغي وكلام عن فلانه وفلانه والكوافير وانواع الميكب بس والله انا مش عارفه كده احسن ولا العكس يمكن انا صعب احكم علشان انا مشكلتي ان لمابتكلم عن السياسه والاحداث والمواضيع دي ده طبعا بالاضافه للمواضيع وكلام البنات المهم بلاقي برضه صاحباتي يقاطعوني و اكتشف ان كلامي بالنسبه لهم ممل ويقولولي احنا مالنا بالعراق ولا اضراب بتوع الضرايب ولا ولا ده انتي كئيبه او يقولولي يابنتي الثقافه اللي انتي فيها خطر على صحتك ،
والله بجد مش عارفه انا الصح ولا هما.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

يا ترى يا بكرة مخبى ايه تانى

ومنين اجيب ناس

التاريخ هيقول ويشهد